برای نازنین
 
تفسیر آرم شركت‌هاي خودروساز

نماد شركت‌هاي خودروسازي زبان و تاريخچه خاص خود را دارد و اين شركت‌ها در مقاطع مختلف از عملكردشان براي توليد خودروهايشان نمادهايي را طراحي كرده و مورد استفاده قرار مي‌دادند. در بيشتر مواقع آرم‌هاي طراحي شده يك نشان و يك نماد از كشور سازنده است كه خودروسازان آن را به عنوان لوگو براي خود انتخاب مي‌كنند. در برخي موارد نيز لوگوي خودروسازها به صورت اتفاقي طراحي شده و مورد استفاده شركت‌هاي خودروساز قرار ‌گرفته است.

اين در حالي است كه طي سال‌هاي اخير برندهايي چون سيتروئن و لگزس نشانه‌هايي از طراحي حرفه‌اي در دنياي لوگو برندها به منصه ظهور رسانده‌اند. اين دو شركت اولين شركت‌هايي بودند كه از طراحي حرفه‌اي براي لوگوي شركت‌هاي خود استفاده كردند و تعاريفي خاص را براي آن در نظر گرفتند.

در برخي موارد نيز ديدگاه‌هاي مرتبط با اهميت لوگو منجر به خلق نمونه‌اي كامل از خودرو بر مبناي لوگوي آن شركت سازنده مي‌شود.

دو دهه 1950 و 1960 ميلادي را مي‌توان سال‌هاي اوج طراحي نمادهاي گرافيكي براي شركت‌هاي خودروساز دانست. خودروسازها در اين دو دهه براي مدل‌هاي تازه خود نمادهايي جديد تعريف مي‌كردند و رقابتي جدي در اين زمينه ميان خودروسازها درگرفته بود؛ طي اين دو دهه برخي شركت‌هاي خودروساز نيز نشان‌هاي قديمي خود را تغيير و لوگوهاي جديد را جايگزين لوگوهاي قديمي كردند. ساير كمپاني‌ها نيز هر يك به فراخور سابقه و وضعيتي كه در طول تاريخ صنعت داشته‌اند آرم و يا نشانه‌اي را طراحي مي‌كردند.

اگرچه برندهاي خودرو در زمره مشهورترين و پرقدرت‌ترين برندها بر روي كره خاكي هستند؛ اما به ندرت كسي منشاء نشان‌هايي كه براي اين برندها برگزيده شده است را مي‌داند؛ طي اين مقاله سعي بر آن است كه مفاهيم برندهاي خودروساز بزرگ جهان و چگونگي طراحي آن را توضيح دهيم.

 

ايران خودرو
اولين نشانه‌اي كه در صنعت خودروسازي ايران مطرح شد آرم حك شده بر روي پيكان بود. تصويري از يك ارابه باستاني و شمايلي از يك اسب در حال حركت كه اين آرم تا زمان توقف توليد پيكان همراه اين خودرو بود.
پس از توقف توليد پيكان و آغاز توليد خودروي سمند مسوولان ايران‌خودرو طراحي آرم جديدي براي سمند را در معرض فراخوان عمومي گذاشتند و در نهايت طرح استاد مرتضي مميز كه يك كله اسبي زيبا بود، به عنوان زيباترين و بهترين اثر براي قرار گرفتن بر بدنه خودروي سمند برگزيده شد.
طرحي كه با نام خودرو كاملا همخواني داشت.

سايپا
پيدا كردن نشان جديد براي سايپا نيز به سال‌هاي دهه 60 بازمي‌گردد در آن روزها كه محصولات اين خودروساز هنوز به تنوع امروزي دست نيافته بود يكي از طراحان برجسته ايران با نام ابراهيم حقيقي آرم سايپا را طراحي كرد.
اين آرم به‌زعم طراحش، صفاتي چون بالندگي و توسعه را القا مي‌كند كه تبديل به يكي از آشناترين نشانه‌هاي صنعتي ايران شده است.
طراحي لوگو براي خودروسازان بزرگ جهان

 



جاگوار
در ميان خودروهاي انگليسي جاگوار لوگوي برجسته‌اي دارد. آنچه از نام اين خودرو بر مي‌آيد جاگوار نام يك پلنگ درنده است كه به دنبال شكار مي‌گردد.

 


 

 

شورولت
نشان شورولت كه شبيه علامت جمع است به يكي از سفرهاي ويليام دورانت موسس اين شركت به پاريس بازمي‌گردد.
دورانت در اين سفر مجذوب طرح يكي از كاغذهاي ديواري مي‌شود و چند سال بعد در سال 1913 وي مبناي طراحي لوگوي برخي از خودروهاي توليدي خود كه نامشان را از لوئيس شورولت راننده مسابقات سرعت به عاريت گرفته بود قرار داد.

 

 


سيتروئن
علامت رو به بالاي سيتروئن اين تصور را در بيننده به وجود مي‌آورد كه آرم سيتروئن به معناي حركت رو به اعتلا و نزديك شدن به مهندسي پيشرفته است؛ اما چنين نيست. آندره سيتروئن كار در صنعت موتور را با توليد چرخ دنده آغاز كرد و علامت نظامي دوتايي در واقع سمبل دنده‌هاي چرخ دنده است.

 

 



سيزتا
لوگوي سيزتا به طور آشكار گوياي مليت ايتاليايي كارخانه است. اين لوگو طرحي از يك سر گرگ به نشانه افسانه يتبر است. استفاده از رنگ زرد نيز به خاطر نماد شهر مودنا در ايتاليا بوده است.

 

 

 



 

بي.ام.و
نشان شركت خودروسازي
بي.ام.و از زماني كه اين شركت به توليد موتور هواپيما روي آورد برگزيده شد. آرم بي.ام.و يك ملخ خوش فرم و در حال چرخش هواپيما است و رنگ آبي آن يادآور آسمان است.

 

 

 

 


آئودي
چهار حلقه آئودي برخلاف برخي شايعات هيچ ارتباطي به حلقه‌هاي المپيك ندارد، بلكه نمادي از ادغام چهار شركت خودروسازي آلمان در سال 1932 است. اين چهار شركت كه د.كا.و، وندرو، هورش و آئودي را در بر مي‌گرفتند؛ به دليل شرايط نامناسب بازار ناچار به ادغام در يكديگر شدند. بعد از جنگ اين اتحاديه نام خود را از زبان لاتين كه در انگليسي به معناي مي‌شنوم است و از اسم موسس خود آگوسته آئودي گرفته شده حفظ كرد و تنها حلقه‌‌هاي نشان آن باقي ماند.

 

 

 

 

فولكس واگن
شركت فولكس واگن در سال‌هاي منتهي به جنگ دوم جهاني توسط فرانس ريمپيسه تاسيس شد.
لوگوي اصلي كه ريميسپه در رقابتي درون سازماني طراحي كرد و به خاطر خلاقيت در نظر گرفته شده در آن 50 مارك برنده شده بود، به عنوان لوگوي اين شركت انتخاب شد.
لوگوي شركت فولكس واگن در ابتدا با چرخ دنده‌اي كه نشان رسمي جبهه كارگري آلمان بود احاطه شده بود اما پس از جنگ دوم جهاني اين دنده از لوگو حذف شد.

 

 

 

فراري
آرم فراري در واقع اسب بلند شده بر روي دو پا است كه نشان خلبان آس ايتاليايي در جنگ اول جهاني است (ACE) در بين خلبانان به كسي اطلاق مي‌شود كه حداقل 5 فروند از هواپيماهاي دشمن را سرنگون كرده باشد)، فرانسيسكو باراگايتي از خلبانان آس ايتاليا بود، كه والدينش شركت فراري را ترغيب كردند تا نشان پسرشان را روي خودروهاي مسابقه‌اي خود قرار دهد.

 

 

 

 

 

مرسدس بنز
ستاره سه پر مرسدس بنز نشان از تسلط آن بر زمين، دريا و آسمان است.
سه شاخه مرسدس فاقد حلقه دور آن بود، اما پس از ادغام مرسدس و بنز در دهه 20 ميلادي حلقه گلي به دور اين نشان اضافه شد.

 

 

 


پورشه
آرم پورشه نشان محلي شهر اشتوتگارت است. در اين نشان اسب علامت مزرعه اشتاب و شاخه و خطوط مشكي و سرخ نيز بخشي از نشان سلطنتي پادشاهي ووتمبرگ است.

 

 

 

 

 

 


آلفارومئو
آرم شركت آلفارومئو نيز مانند پورشه نشان محلي است. علائم اين شركت نشان رسمي شهر ميلان و مربوط به جنگ‌هاي صليبي مي‌باشد كه در آن انساني در حال خورده شدن است.

 

 




 

 

فورد
آرم بيضي و ساده شركت فورد در سال 1903 توسط هارولدويلز كه شغل اصلي آن چاپ كارت ويزيت بود طراحي شد و در سال 1927 زمينه اوليه نشان شركت به رنگ آبي تغيير كرد.

 

 

 

فيات
در دهه 80 شركت فيات نشان ابتداي خود را به نفع حروف كلمه فيات كه به طور نامنظم كنار هم قرار گرفته بودند را كنار گذاشت و آرم جديد فيات توسط طراح ارشد اين شركت طراحي شد. مايو‌مايول، طراح ارشد شركت فيات نشان جديد فيات را به صورت اتفاقي به هنگام آزمودن يكي از مدل‌هاي اين شركت طراحي كرد. وي به هنگام تست خودرو از برابر يكي از تابلوهاي نئون تبليغاتي فيات عبور كرد و نور اين نئون كه در پي زمينه سياهي آسمان معوج به نظر مي‌رسد؛ توجه وي را جلب كرد و به اين طريق نشان چندساله فيات توسط وي طراحي شد.

 

 

مازاراتي
نشان مازاراتي نيز مانند آلفارومئو و پورشه سمبل يك شهر است. مازاراتي سمبل شهر بولينا است و اين خودرو براي اولين بار در آن شهر توليد شد؛ و به همين منظور نشان اين شهر براي اين شركت خودروسازي طراحي شد.

 

 

 

 

 


مزدا
نشان مزدا توسط ري‌يوشيمارا كه يك شركت مشهور در زمينه تصويري‌سازي است تكامل يافته حرف «V» در نظر گرفته شد. اين نشان نمايانگر بال‌هاي باز شده مي‌باشد كه در فرهنگ ژاپن به معناي ابتكار، درك هدف و لطافت است.

 

 

 

 


 

ميتسوبيشي
آرم ميتسوبيشي برگرفته از سه قطعه الماس لوزي شكل است كه در يك نقطه تلاقي پيدا كرده‌اند. ميتسوبيشي با اين آرم مي‌خواهد به مشتريانش بفهماند كه خودروي زير دستشان مثل يك الماس با ارزش است.

 

 

 

 

 

 

 

رو ور
روورها گروهي راهزن دريايي يا سرگردان در درياها بودند. چيزي شبيه وايكينگ‌ها و از همين رو كشتي وايكينگ‌ها هميشه و به اشكال گوناگون در نشان روور وجود داشته است.

 

 


اشكودا
نشان اشكودا شبيه يك بوقلمون در حال پرواز است. حال آنكه بوقلمون‌ها پرواز نمي‌كنند، اما اين نشان در واقع يك پيكان بالدار است كه مفهوم كلي سرعت را به مخاطب القا مي‌كند.

 

 

 

 


سوبارو
سوبارو اولين كارخانه ژاپني توليدكننده خودرو است. اين نشان اشاره به گروهي شش‌تايي ستارگان خوشه پروين در صور فلكي است كه در زبان ژاپني به نام موتسورا بوشي نيز خوانده مي‌شود.

 

 

 

تويوتا
نشان كنوني تويوتا شبيه يك گاوچران با يك كلاه بزرگ است. در واقع سه بيضي درون يكديگر است كه نشان‌دهنده قلب مشتري، قلب توليد و قلب پيشرفت فني در حال گسترش و فرصت‌هاي بيكران است كه دور دوبيضي ديگر قرار گرفته است.

 

 

 

ولوو
ولوو در زبان لاتين به معناي «من مي‌گردم» است و دايره پيكان‌دار نشان قراردادي فولاد است. دايره و پيكان همچنين يادآور سپر و نيزه مريخ است كه سمبل شيميايي براي آهن نيز مي‌باشد.

 

 

 

 

منبع: عصر ایران


نظرات | ۱۳۸٦/۱٠/۱٢ - کاوه |لینک به نوشته

onLoad and onUnload Example