برای نازنین
 
از شیما خواهر پیامبر چه می دانید؟

زمانی که رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) متولّد شد، در جست‌‌و‌جوی دایه‌ برای این طفل، زنی به‌نام حلیمه را یافتند که از قبیله بنی‌سعد بن بکر بود. با اجیر کردن حلیمه برای شیر دادن به محمد (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) ، او در جایگاه اصلیترین شخصیت دوران شیرخوارگی رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) قرار گرفت و حدود دو سال به این امر مهم پرداخت. شوهر حلیمه، حارث بن عبدالعزی بن رفاعه بود و نسبش به بکر بن هوازن می‌رسید. برادر رضاعی آن حضرت، عبدالله و خواهرانش انیسه و شیما نام داشتند که این سه نفر از فرزندان حلیمه سعدیه بودند. در مدت حضور با برکت محمد (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در قبیله بنی‌سعد، شیما به کمک مادرش از این نگین بی‌نظیر آفرینش نگهداری می‌کرد...

جریان اسارت شیما
نقل است در پی اطلاع یافتن رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) از استقرار قبیله هوازن به فرماندهی مالک بن عوف نصری، در منطقه ‹حُنین› که گروه بسیاری را نیز به همراه زنان و فرزندان آورده بود، ایشان دستور داد که لشکری بزرگ (دوازده هزار نفر) تجهیز شود و به سمت آنها حرکت کند. با رسیدن مسلمانان به منطقه و هجوم جنگجویان هوازن که در دره کمین کرده بودند، فضا بسیار سخت و ناگوار شد؛ به‌گونه‌ای که بیشتر مسلمانان از اطراف رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) پراکنده شدند و تنها نه یا ده نفر از بنی‌هاشم باقی ماندند که عبارتند از: علی بن ‌ابی‌طالب (علیه السلام)، عباس بن عبدالمطلب، ابوسفیان بن حارث، نوفل بن حارث، ربیعة بن‏ حارث، عتبه و معتب پسران ابولهب، فضل بن عباس، عبدالله بن زبیر بن عبدالمطلب و بنابر نقلی ایمن بن ‹ام‏\[ ایمن. ولی سرانجام خداوند، پیامبر خود را پیروز کرد و او را با لشکرهایی از فرشتگان نیرومند ساخت. علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) نیز در پیکار با پرچمدار هوازن، او را به هلاکت رساند و این امر باعث ترس دشمنان اسلام شد. نتیجه این جنگ برای قبیله هوازن این بود که بسیاری از آنان کشته و افراد زیادی هم اسیر شدند که تعداد آنها به هزار تن می‌رسید. همچنین غنیمت‌های فراوانی به دست آمد که به‌جز آنچه ربوده شده بود، به دوازده هزار شتر می‌رسید.

در میان لشکر دشمن، مردی به نام ‹بجاد› بود. او که از قبیله بنی‌سعد بود، مرد مسلمانی را که به آن قبیله رفته بود، کشته، قطعه قطعه کرده و سپس جسدش را سوزانده بود. وقتی بجاد متوجه جرم سنگین خود شد، فرار کرد. رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به سپاهیان خود دستور داد با هر وسیله ممکن بجاد را دستگیر کنند. آنها نیز هنگام تعقیب دشمن، او را به همراه گروهی از قبیله‏اش دستگیر کردند.

در بین این اسیران، ‹شیما›، خواهر رضاعی رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نیز دیده می‌شد. او وقتی دید مسلمانان آنها را با تندی و خشونت به‌سوی اردوگاه می‌برند، صدا زد: ‹ای مردم! ‹قدری آرام‌تر\[ به خدا من خواهر رضاعی صاحب ‹و بزرگ\[ شما هستم›.

ولی مسلمانان که او را نمی‏شناختند، سخنش را باور نکردند و آنها را با همان وضعیت نزد رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) بردند. هنگامی که به محضر آن حضرت رسیدند، شیما به رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) عرض کرد: ‹یا رسول الله (صلّی الله علیه وآله وسلّم) ! من خواهر رضاعی شما هستم›.

حضرت فرمود: ‹نشانه‌ای بر این ادّعا داری؟›. عرض کرد: ‹آری، روزی من شما را روی زانوی خود نشانده بودم و شما پشت مرا دندان گرفتی›.

پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) سخنش را تصدیق کرد، برخاست و ردای خود را پهن کرد و شیما را بر آن نشاند و به او خوشامد گفت. در این هنگام چشمان شیما پر از اشک شد. سپس پیامبر ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) درباره پدر و مادر شیما سؤال کرد و او خبر داد که مدت‌ها پیش هر دو از دنیا رفته‌اند.

بعد از شنیدن این جواب رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: اگر بخواهی پیش ما بمانی، محبوب و مکرم خواهی بود و اگر دوست داشته باشی برگردی، می‏توانی بروی و نزد اقوام و خویشاوندان خود زندگی کنی.

شیما پیشنهاد دوم آن حضرت را پذیرفت. رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نیز، چنانچه بنی‌سعد نقل می‌کنند، غلامی به‌نام ‹مکحول› به همراه کنیزی به او داد که شیما آن دو را به ازدواج یکدیگر در آورد و همچنان نسل ایشان در این قبیله باقی است.

در نقلی آمده است که شیما با رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) درباره اسیران سخن گفت و عرض کرد: ‹راستی که اینان خاله‏ها و خواهران تواند›.

رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نیز فرمود: ‹ما کان لی و لِبَنِی‌هاشمٍ فقد وَهَبْتُهُ لک›؛ ‹آنچه از آنِ من و بنی‌هاشم است را به تو بخشیدم›.

بدین‌ترتیب مسلمانان نیز مانند رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) همه اسیرانی را که در بند داشتند، به شیما بخشیدند.

منبع: عصر ایران


نظرات | ۱۳٩۱/۳/٢٢ - کاوه |لینک به نوشته

صدا و سیمای ایران ، وکیل خود خوانده و رایگان مردم اروپا

عصر ایران - طی روزهای گذشته برگزاری جشن شصتمین سالگرد تاجگذاری ملکه انگلیس سوژه اخبار و گزارش هایی شده است که در صداوسیما به آن پرداخته می شود.

صداو سیما در برنامه های مختلف خبری با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در انگلیس به هزینه " هنگفت " برگزاری این جشن و دیگر هزینه های خانواده سلطنتی اشاره کرده و تلاش می کند این نکته را به بینندگان و شنوندگان خود گوشزد کند که مردم انگلیس غرق در مشکلات اقتصادی هستند در حالی که دولت و خاندان سلطنتی انگلیس بدون توجه به این مشکلات با برگزاری جشن های پر هزینه ، هزینه های سنگینی را بر دوش مالیات دهندگان انگلیسی تحمیل می کنند.

برای این منظور صداوسیما با انعکاس برخی اظهار نظرهای مخالفان جمهوریخواه و حتی مردم عادی انگلیس تلاش دارد تا صدای مخالفان نظام سلطنتی انگلیس را برای بینندگان ایرانی انعکاس دهد.

پر واضح است که انعکاس مساله ای همچون پر هزینه بودن مراسم و انتقاد برخی از مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی انگلیس برای یک رسانه که با اصول حرفه ای به فعالیت می پردازد می تواند به عنوان زاویه ای از واقعیت یک خبر یا حادثه مورد توجه باشد و اگر رسانه ای که بر مبنای اصول حرفه ای به فعالیت می پردازد در انعکاس اخبار این چنینی به این زاویه از خبر کم توجهی کند قطعا گزارش جامع الاطرافی را به بینندگان خود ارایه نکرده است و از این بابت انتقادی بر صدا و سیما نیست ؛ اما نکته در این است که :

1- صداوسیما یک زاویه از خبر را به عنوان تمام زوایای آن حادثه یا خبر به خورد بینندگان خود می دهد و از انعکاس دیگر ابعاد و زوایای حادثه خودداری می کند که این کار از لحاظ اصول حرفه ای "اطلاع رسانی استاندارد" نیست بلکه "تبلیغات رسانه ای " محسوب می شود.

2- صداوسیما سیاستی یک بام و دو هوا را دنبال می کند و در حالی که از انعکاس بسیاری از مشکلات و مسایل مشابه داخلی کشور خودداری می کند اما با بزرگ نمایی مشکلات در دیگر کشورها تلاش می کند تا مشکلات داخلی کشور را خفیف جلوه دهد .

در مشکلات مشابه داخلی ، از آن جنس خبرها و گزارش هایی که از دیگر کشورها به عنوان مسایل و مشکلات مردمی پخش می شود در صداوسیما کوچکترین انعکاسی نمی یابد.
صدا و سیما که نام "رسانه ملی" را یدک می کشد ، باید بازتاب دغدغه های ملی باشد و مردم بتوانند صدای واقعی خود را از آن بشنوند و خویشتن را در آن ببینند نه این که از صبح تا شب ، فقط ، "به به و چهچه" از داخل ببینند و بشنوند و دردهای دیگران را نظاره کنند.

مگر صدا و سیما با مردم محروم انگلیس و یونان و فرانسه و ایتالیا و آمریکا و دیگر بلاد قرارداد همکاری دارد که دردهای آنان را فریاد می کند؟ و مگر متولیان صدا و سیما در میان مردم ایران زندگی نمی کنند که کمترین انعکاس دردهای مردم ایران در رسانه ملی خودشان است؟!

3- صداوسیما تلاش دارد حتی با بزرگ نمایی مشکلات اقتصادی و اجتماعی در دیگر کشورها در تبلیغات غیر مستقیم به بینندگان و شنوندگان ایرانی این گونه القا کند که مشکلات آنها در مقایسه با مشکلات مردم دیگر نقاط دنیا (حتی در کشورهای مرفه) قابل توجه نیست و یا حداقل مشکلات آنها نیزمشابه مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم دیگر نقاط دنیا است.

4- وقتی صدا و سیما ، تمام هم و غمش این باشد که مشکلات دیگر کشورها - از مشکل زباله ها در فلان شهر ایتالیا تا گرانی بنزین در فلان ایالت آمریکا - را انعکاس دهد و از مردم خودمان غفلت نماید ، رسانه هایی که واقعاً درد مردم ایران را ندارند ، از این خلأ استفاده می کنند و وکیل و وصی مردم ایران می شوند.  مسوولیت این میدان دادن ها نیز با مسوولان صدا و سیماست.

و نکته پایانی و هشداری این که : با ادامه چنینی روندی دیر نخواهد بود که صداوسیما مخاطبان عوام خود را نیز همچون مخاطبان نخبه و آگاه و تحصیلکرده از دست بدهد چرا که "همه حقیقت را برای همیشه نمی توان از نظرها پنهان داشت."

منبع: عصر ایران


نظرات | ۱۳٩۱/۳/۱۸ - کاوه |لینک به نوشته

پپسی در ماه، سرکاری بزرگ

اگر شب سه شنبه 16 خرداد، یک تصویر هوایی از نمای پشت بام های تهران گرفته می شد، صورت های زیادی را می شد دید که خیره به آسمان، چشم از ماه بر نداشته بودند یا دوربین به دست از قرص سفید ماه عکس می گرفتند! ساعت یازده و نیم شب 16خردادماه، ساعتی بود که خیلی ها از هفته ها قبل منتظر رسیدنش بودند تا عجیب ترین پدیده تبلیغاتی قرن را در آن ببینند اما این ساعت رسید، مردم به پشت بام ها رفتند، ساعت ها چشم به ماه دوختند و در نهایت هیچ چیز تازه ای ندیدند!

مجله مهر: از اواخر اردیبهشت ماه خبر انعکاس لوگوی پپسی روی ماه در ایمیل ها دست به دست شد و حتی عده ای از کاربران ایرانی، در فیس بوک گروهی تشکیل دادند و به بحث و تبادل نظر در این باره پرداختند. این در حالی بود که هنوز هیچ رسانه رسمی داخلی و خارجی این خبر را تایید نکرده بود. تنها شاهد ماجرا، خبر کوتاهی بود که بعضی از سایت ها به نقل از خبرگزاری «نیو اند نیوز» روی خروجی خود قرار دادند و مدعی شدند که با وجود مخالفت سازمان محیط زیست ملل متحد برای اولین بار لوگوی پپسی روی ماه می افتد.

در این خبر آمده بود که به دلیل آن که خاورمیانه شرایط مناسب تری برای انجام این کار دارد، در فاز اول اجرا، این لوگو فقط در کشورهای خاور میانه دیده خواهد شد و در صورت موفقیت کامل پروژه، این طرح تبلیغاتی پر هزینه به صورت رسمی در نقاط دیگر جهان اجرا می شود.

انتشار تصاویری از اتود این کار تبلیغاتی هم باعث شد تا جای شکی باقی نماند که شرکت پپسی از مدت ها قبل برای تصاحب ماه شب پانزدهم، برنامه ریزی کرده است. اما این در حالی بود سایتی با عنوان نیو اند نیوز وجود خارجی نداشت و جستجوهای اینترنتی برای پیدا کردن منبع این خبر در سایت پپسی کولا هم به نتیجه ای نرسید.

گمانه زنی در یاهو

در روزهای بعد، پای این بحث ها به صفحه یاهو جواب (yahoo answer)هم کشیده شد و کاربران ایرانی و غیرایرانی حدس و گمان های خود را در مورد راست و دروغ بودن این خبر با هم در میان گذاشتند. بر اساس اطلاعاتی که کاربران در این صفحه ها می نوشتند، این اتفاق قرار بود روز 16خردادماه ساعت 23:30 به وقت ایران رخ دهد و 15دقیقه هم ادامه داشته باشد.

عده ای از کاربران هم معتقد بودند این خبر یک شوخی بزرگ است که «فرورتیش رضوانیه» طنز نویس مطبوعات آن را باب کرده است. فرورتیش رضوانیه قبلا شایعاتی را در قالب دروغ سیزده منتشر کرده بود که همه آنها به سرعت رد شده بودند. شایعاتی مثل کج شدن برج میلاد،انتقال پایتخت به بم و ساخته شدن خودروی سمند طلا که دستپخت رضوانیه بود اما این بار، این طنزنویس زیر بار اتهام نرفت و رسما اعلام کرد که انتشار خبر تبلیغ پپسی روی ماه کار او نیست.

وقتی رسانه ها هم فریب خوردند

با وجود این که شایعه انعکاس لوگوی پپسی روی ماه روز به روز قوت می گرفت، خبرگزاری های رسمی به دلیل نبود منبع موثق از موضع گیری درباره این خبر اجتناب می کردند. اما در این میان، یکی از خبرگزاری های با سابقه با انتشار خبر این اتفاق، با یکی از اساتید دانشگاه و صاحبنظران عرصه تبلیغات گفتگو کرد تا تاثیرات این تبلیغ پرهزینه را بسنجد! محمد کرمی، مدیر گروه روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه در این باره به ایسنا گفت: «وقوع چنین رویدادی در نوع خود بی نظیر و خارق العاده است و تا پیش از این نیز چنین چیزی وجود نداشته است... این رویداد، دنیای تبلیغات را وارد عرصه جدیدی می‌کند.»

با این حساب، لوگوی پپسی اگرچه به آسمان ها نرسید اما روی زمین توانست سر و صدای زیادی به پا کند و چند روزی مردم و رسانه ها را در انتظار یک غافلگیری هیجان انگیز نگه دارد!

 

منبع: modir.ir


نظرات | ۱۳٩۱/۳/۱۸ - کاوه |لینک به نوشته

الا ای رهگذر کز راه یاری... قدم بر تربت ما می گذاری


نظرات | ۱۳٩۱/۳/٥ - کاوه |لینک به نوشته

متن کامل سرود ای ایران و تاریخچه آن

در شهریور 1323زمانی که نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین تهران را اشغال کرده بودند، حسین گل گلاب تصنیف سرای معروف، از یکی از خیابان های معروف شهر می گذرد.
او مشاهده می کند که بین یک سرباز انگلیسی و یک افسر ایرانی بگو مگو می شود و سرباز انگلیسی، کشیده محکمی در گوش افسر ایرانی می نوازد. گل گلاب پس از دیدنِ این صحنه، با چشمان اشک آلود به استودیوی روح الله خالقی (موسیقی دان) می رود و شروع به گریه می کند.
غلامحسین بنان می پرسد ماجرا چیست؟ او ماجرا را تعریف می کند و می گوید:
کار ما به اینجا رسیده که سرباز اجنبی توی گوش نظامی ایرانی بزند ! سپس کاغذ و قلم را بر می دارد و با همان حال، می سراید:
ای ایران ای مرز پرگهر
ای خاکت سرچشمه ی هنر
دور از تو اندیشه بدان
پاینده مانی و جاودان
ای دشمن! ار تو سنگ خاره ای من آهنم
جان من فدای خاک پاک میهنم...

همانجا، خالقی موسیقی آن را می نویسد و بنان نیز آن را می خواند و ظرف یک هفته، تصنیف "ای ایران" در یک ارکستر بزرگ اجرا می شود.

سرود «ای ایران» دقیقا در 27 مهر ماه سال 1323 در تالار دبستان نظامی [دانشکدۀ افسری فعلی] و در حضور جمعی از چهره‌های فعال در موسیقی ایران متولد شد. شعر این سرود را «حسین گل گلاب» استاد دانشگاه تهران سروده بود، و از ویژگی‌های آن، اول این است که تک‌تک واژه‌های به کار رفته در سروده، فارسی است و در هیچیک از ابیات آن کلمه‌ای معرب یا غیر فارسی وجود ندارد. سراسر هر سه بند سرود، سرشار از واژه‌هاى خوش‌تراش فارسى است. زبان پاکیزه‌اى که هیچ واژه بیگانه در آن راه پیدا نکرده است، و با این همه هیچ واژه‌اى نیز در آن مهجور و ناشناخته نیست و دریافت متن را دشوار نمى‌سازد.

دومین ویژگی سرود «ای ایران» در بافت و ساختار شعر آن است، به‌گونه‌ای که تمامی گروه‌های سنی، از کودک تا بزرگ‌سال می‌توانند آن را اجرا کنند. همین ویژگی سبب شده تا این سرود در تمامی مراکز آموزشی و حتی کودکستان‌ها قابلیت اجرا داشته باشد.

و بالاخره سومین ویژگی‌ای که برای این سرود قائل شده‌اند، فراگیری این سرود به لحاظ امکانات اجرایی است که به هر گروه یا فرد، امکان می‌دهد تا بدون ساز و آلات و ادوات موسیقی نیز بتوان آن را اجرا کنند.

آهنگ این سرود که در آواز دشتی خلق شده، از ساخته‌های ماندگار «روح‌الله خالقی» است. ملودی اصلی و پایه‌ای کار، از برخی نغمه‌های موسیقی بختیاری که از فضایی حماسی برخوردار است، گرفته شده.

این سرود در اجرای نخست خود به‌صورت کر خوانده شد. اما ساختار محکم شعر و موسیقی آن سبب شد تا در دهه‌های بعد خوانندگان مطرحی همانند «غلامحسین بنان» و نیز «اسفندیار قره‌باغی» آن را به‌صورت تک‌خوانی هم اجرا کنند.

در سالهای اولیه پس از انقلاب، این سرود برای مدت کوتاهی به‌عنوان «سرود ملی» از رادیو و تلویزیون ایران پخش می‌شد، اما بعدا چند سالی از رسانه‌های داخلی حذف شد تا در دهۀ اخیر که باز در مناسبت‌های مختلف تاریخی، آن را می‌شنویم.

 

ای ایران ای مرز پر گهر
ای خاکت سرچشمه هنر
دور از تو اندیشه بدان
پاینده مانی و جاودان
ای … دشمن ارتو سنگ خاره ای من آهنم
جان من فدای خاک پاک میهنم
مهر تو چون شد پیشه ام
دور از تو نیست اندیشه ام
در راه تو ، کی ارزشی دارد این جان ما
پاینده باد خاک ایران ما


سنگ کوهت دُر و گوهر است
خاک دشتت بهتر از زر است
مهرت از دل کی برون کنم
برگو بی مهر تو چون کنم
تا … گردش جهان و دور آسمان بپاست
نور ایزدی همیشه رهنمای ماست
مهر تو چون شد پیشه ام
دور از تو نیست ، اندیشه ام
در راه تو ، کی ارزشی دارد این جان ما
پاینده باد خاک ایران ما


ایران ای خرم بهشت من
روشن از تو سرنوشت من
گر آتش بارد به پیکرم
جز مهرت بر دل نپرورم
از … آب و خاک و مهر تو سرشته شد دلم
مهرت ار برون رود چه می شود دلم
مهر تو چون ، شد پیشه ام
دور از تو نیست ، اندیشه ام
در راه تو ، کی ارزشی دارد این جان ما
پاینده باد خاک ایران ما

 

منبع: پایگاه اینترنتی تکناز


نظرات | ۱۳٩۱/۳/۳ - کاوه |لینک به نوشته

شب شهادت امام هادی، اینترنت کل کشور را 10 دقیقه قطع می کنیم

معاون فرهنگی هیات رزمندگان اسلام گفت: همزمان با شب شهادت امام هادی (ع) - چهارم خردادماه - تمامی پایگاه های اینترنتی به مدت 10 دقیقه در ایران از دسترس کاربران خارج شده و زیارت جامعه کبیره پخش خواهد شد.

'محمد قهرمانی' در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا افزود: بر اساس پیش بینی های انجام شده پایگاه اینترنتی به نشانی www.dahomin.ir طراحی شده که در شب شهادت دهمین امام شیعیان روی تمامی پایگاه های ایرانی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: کاربران پس از انتخاب این لینک ابتدا روایتی از امام هادی (ع) را مشاهده کرده و سپس در ساعت 22 همزمان با شب شهادت این امام بزرگوار نوای زیارت جامعه کبیره پخش می شود.

معاون فرهنگی هیات رزمندگان اسلام با بیان اینکه این اقدام در پاسخ به اهانت خواننده وابسته به رژیم صهیونیستی به ساحت مقدس امام هادی (ع) صورت می گیرد، افزود: همچنین مراسم عزاداری شهادت دهمین امام شیعیان به همت هیات رزمندگان اسلام در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

قهرمانی یادآورشد که در تهران نیز این مراسم در شب و شام غریبان شهادت امام هادی (ع) بعد از نماز مغرب و عشا در امامزاده سید جعفر و حمیده خاتون واقع در باغ فیض برگزار می شود.

وی توضیح داد: در شب اول این مراسم حجت الاسلام و المسلمین 'مصطفی میرلوحی' به ایراد سخن پرداخته و دعای کمیل توسط 'مرتضی طاهری' مداح اهل بیت علیهم السلام قرائت می شود.

قهرمانی افزود: همچنین شام غریبان شهادت امام هادی (ع) نیز با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین 'مرتضی وافی' همراه خواهد بود و زیارت جامعه کبیره نیز توسط وی قرائت می شود.

منبع


نظرات | ۱۳٩۱/۳/۳ - کاوه |لینک به نوشته

onLoad and onUnload Example