برای نازنین
 
هشتگ چیست؟

توئیتر باعث شده است که مقام نشانه کم‌مدعای پاوند یا # ارتقا پیدا کند و به یک ابزار قوی در شبکه‌های اجتماعی بدل شود.

این سمبل اساس "هش‌تگ" (hashtag) است- شیوه‌ای که کاربران با آن پیام‌ها (یا توئیت‌ها)ی‌شان را درباره موضوع‌‌هایی معین سازمان می‌دهند- و ‌به طور بالقوه محبوبیت آن را می‌افزایند.

برای ایجاد هش‌تگ به سادگی کافی است که نشانه # را به شروع کلمه یا عبارت بیفزایید؛ برای مثال برای هش‌تگ دادن به این مقاله می‌توانید بنویسید: whatishashtag# (#هشت‌‎‎تگ‌چیست)

هش‎تگ‎ها به صورت برچسب‎هایی عمل می‌کند و کاربران توئیتر می‌توانند با جستجو کردن هش‌تگ‌ها افرادی را بیابند که درباره موضوع معینی صحبت می‌کنند. وارد کردن هش‌تگ به درون پنجره جستجو در توئیتر یک فید زنده از همه توئیت‌هایی ایجاد می‌کند که حاوی آن هش‌تگ هستند.

همچنین می‌توانید فقط روی هش‌تگ موردنظرتان کلیک کنید زیرا توئیتر به طور خودکار هر یک از هش‌تگ‌ها را به صورت هایپرلینک درمی‌آورد.

برای نخستین بار پیشنهاد برچسب‌زدن با # در توئیتر در اوت 2007 در توئیتی بوسیله کریس مسینا، یک حامی نرم‌افزارهای منبع‌باز ارائه شد. اما در واقع سابقه شیوه تگ زدن به پروتکل چت اینترنتی به نام Internet Relay Chat باز می‌گردد که در سال 1988 ایجاد شد.

هش‌تگ‌های که بسیار استفاده می‌شوند، در بخش "موضوع‌های باب روز" (Trending Topics) که در بخش چپ پایینی صفحه توئیتر در یک جستجوگر اینترنتی دیده می‌شود، ظاهر می‌شوند- و به این ترتیب بالقوه ممکن است مورد توجه حتی بیشتری قرار گیرند.

هش‌تگ‌ها همچنین در اینستاگرام، فلیکر، گوگل پلاس و سایر شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیس‌بوک هم از اوائل 2013 هش‌تگ‌ها را به شبکه خود افزود.

بنابر تعریف های ارائه شده هشتگ # یک نماد پیشوندی و یکی از تگ های ابرداده است. اگربخواهیم هشتگ را به زبان ساده تر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها و نظرات درباره موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار می رود.
برای مثال پس از صحبت های جنجال برانگیز بنیامین نتانیاهو درباره ممنوعیت پوشیدن شلوار جین در ایران، کابران برای رساندن صدای اعتراض خود به جامعه جهانی عکس های خود با شلوار جین را در شبکه های اجتماعی پست کرده و از کلمه کلیدی#jeans استفاده کردند. حال شما با کلیک بر روی این هشتگ می توانید همه پست های ارسال شده در خصوص این موضوع از کاربران سراسر جهان را به سادگی و بدون اتلاف وقت مشاهده کنید.
هشتگ ابزاری برای دسته‌بندی چنین پیام‌هایی فراهم می‌کند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعه‌ای از پیام‌هایی را که شامل آن هستند به دست آورند. عموماً کلیدی‌ترین کلمه‌ مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ همراه کنند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از کلمه مورد نظر، انجام می‌شود. در نامگذاری هشتگ می‌توانید از حروف، اعداد و علایم مجاز استفاده کنید اما علامت‌هایی مانند $ یا % غیرمجاز می‌باشند و به شما اجازه نامگذاری نمی‌دهند.
هشتگ اولین بار به وسیله توئیتر ایجاد شد و پس از آن توسط بسیاری از شبکه های اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک، فیلکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب و پینترست مورد استفاده قرار گرفت.
به طور کلی می توان مزایای هشتگ را اینگونه برشمرد:

    مطالب گذاشته شده در هشتگ را همه می‌توانند مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد.
    با مراجعه به هشتگ، نیازی به جستجوی موضوعتان نیست، می‌توانید مطالب گوناگون را مطالعه کنید.
    همچنین در جستجوی گوگل می‌توانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.

 

منابع: همشهری آنلاین و باشگاه خبرنگاران


نظرات | ۱۳٩٢/۱٠/٩ - کاوه |لینک به نوشته

onLoad and onUnload Example